ایمن آفرینان سناباد
ایمن آفرینان سناباد
انواع دتکتور اعلام حریق

یکی از تجهیزات رایج و ضروری اعلام حریق، دتکتور های آدرس پذیر می باشند. دتکتور ها انواع و کاربرد های مختلفی دارند که انتخاب درست آن ها نیازمند مشاوره تخصصی و نگهداری درست از آن ها امری حیاتی است.در ادامه این مقاله با انواع دتکتور و کاربرد آن ها بیشتر آشنا می شویم.

دتکتور چیست؟

دتکتور وسیله یا ابزاری است که برای تشخیص وجود یک شی یا ماده ویژه طراحی شده است. در اصطلاح آتش نشانی دتکتور به وسیله ای گفته می شود که توسط آن می توان حریق یا اثرات جانبی آن از جمله دود و حرارت را تشخیص داد.

تغذیه دتکتور

دتکتور ها اکثرا با ولتاژ 24 ولت جریان مستقیم تغدیه می شوند اما برخی دتکتور ها نیز با ولتاژ 12 و 48 ولت جریان مستقیم و 220 ولت جریان متناوب تغدیه می شوند.

 

انواع دتکتور های اعلام حریق

1.دتکتور اعلام حریق حرارتی

2.دتکتور اعلام حریق دودی

3.دتکتور اعلام حریق شعله ای

4.دتکتور اعلام حریق گازی

5.دتکتور اعلام حریق ترکیبی

 

1.دتکتور حرارتی

دتکتور های حرارتی به دو نوع حرارتی ثابت و حرارتی افزایشی تقسیم می شوند و ساختار ساده ای دارند.این دتکتور ها به تغییر دما و افزایش بیش از حد آن حساس هستند، لذا سرعت واکنش پایینی دارند.دتکتور های حرارتی در آتش سوزی های سریع کاربرد بیشتری دارند.

 

2.دتکتور دودی

دتکتور دودی یکی از رایج ترین دتکتور هایی است که برای اماکن مختلف کارآیی دارد.دتکتور دودی حساس به دود ناشی از حریق است و مکانیزم ساده ای دارد.

دتکتور های دودی براساس مکانیزم عملکرد به چهار دسته تقسیم می شوند:

.دتکتور دودی نوری

.دتکتور یونیزاسیون

.بیم دتکتور

.دتکتور دودی مکشی

دتکتور دودی در آتش سوزی کند و آتشی که دود ایجاد می کند کاربرد دارد و سعی می شود در محیطی که خود در حالت عادی دارای دود و آلودگی ست استفاده نشود.

 

3.دتکتور شعله ای

دتکتور شعله ای امواج الکترومغناطیس شعله آتش را دریافت می کند و به آن واکنش نشان می دهد. دتکتور های شعله ای به چندین نوع حساس به مادون قرمز و فرابنفش و ترکیبی از این دو نوع تقسیم می شوند.زاویه دید دتکتور های شعله ای 120 درجه است.

 

4.دتکتور گازی

دتکتور های گازی برای تشخیص گاز های سمی و خطرناک ناشی از احتراق و همچنین حریق پذیر به کار می روند.دتکتور های گازی به دو صورت پرتابل و ثابت در بازار یافت می شوند.

 

5.دتکتور مولتی (ترکیبی)

گاهی در یک دتکتور دو سنسور استفاده می شود که کارآیی بیشتری برای دتکتور به ارمغان میآورد و موجب ایجاد دتکتور ترکیبی می شود.دتکتور هایی از جمله حرارتی_دودی و حرارتی_گازی را دتکتور ترکیبی می نامند.

 

 

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.